Pagina's

dinsdag 10 augustus 2010

Gekke Hollanders

AFSLUITDIJK - Mensen zijn rare wezens...  Ze bouwen ontzettend grote dingen, zoals de Eiffeltoren, Empire State Building, de Chinese Muur, piramides en nog veel meer van dat soort spul. Stuk voor stuk meesterwerken waarbij je je afvraagt hoe in godsnaam ze dat hebben gebouwd. In die tijd hadden ze nog geen hi-tech gadgets, zoals geavanceerde meetapparatuur en computers. Ook in Nederland hebben we meesterwerken. Een daarvan is nog steeds onze mooie Afsluitdijk. De dertig km lange waterkering die het Ijsselmeer afsluit van de Noordzee en de rijksweg die Noord-Holland verbindt met Friesland. Wereldwijd is er nog steeds bewondering voor het vakmanschap waarmee het gedurfde project werd uitgevoerd. Gekke Hollanders...

Regelmatig rijden we vanuit Leeuwarden over de Afsluitdijk richting het westen. We hebben aan de andere kant van Nederland nog veel familieleden. Elke keer als ik er overheen rij vind ik het indrukwekkend. Ik rij gewoon over de zee, man! Verder loopt er een fietspad over de dijk. Je ziet veel fietsers en wielrenners. Zelden een hardloper. Dat snap ik aan de ene kant ook wel. Je moet een beetje malloot zijn om dat te willen, duss.........Just Do It!!

Om niet helemaal als een amoebe voorwaarts te gaan heb ik van tevoren een beetje Google gestudeerd om mij toch wat te vermaken onderweg. Ik ben dus naast loper ook mijn eigen verzorger en gids, haha. 'Kijkt u links, dan ziet u water. En rechts een dijk van dertig kilometer lang, en op de terugweg is het andersom, hoor...'

Zonsopkomst, dat dan weer wel
Zaterdagochtend, 03:30 wekker, douchen, ontbijten, weer slapen, 05:15 vertrekken van huis, parkeren op de carpoolplaats bij Zurich en poeffff. Gaan met die banaan. Maar wat moet je het dan over hebben? Ik ga niet vertellen dat je er moeilijk kan verdwalen. Ook niet dat ik op de heenweg wind tegen had en dat ik voor driekwart van de tijd in de regen liep. Wat ook niet interessant is, is dat ik niet eens water kreeg van de mevrouw van de tankstation. Ik moest maar een flesje Spa blauw kopen als ik water wou hebben. Wat valt er nou te vertellen over een dertig kilometer rechtdoor en aan het eind van die dertig omkeren en dezelfde weg terug te lopen? Is dat niet verschrikkelijk saai?

Helemaal niet! Ik liep hier over een stukje geschiedenis. Een meesterwerk waar een verhaal achter zit. En het begon allemaal in januari 1927. De aanleg van de Afsluitdijk. Maar niet voordat er eerst 'geoefend' werd in 1920, de bouw van de Amsteldiepdijk, ook wel genoemd 'de Kleine Afsluitdijk'. Op 25 december 1933, na ruim zes jaar, werd de dijk geopend voor het verkeer. Vanaf toen was het einde Zuiderzee en hellllloooo Waddenzee en IJsselmeer.

Ik begon met lopen vanuit Friesland richting Noord-Holland. Na een half uurtje lopen stond ik al voor een open brug bij Kornwerderzand. Jeetje, het is pas half zeven in de ochtend. Kornwerderzand is samen met Breezand(dijk) een van de werkeilanden geweest. Vanuit daar en beide oevers werd er gewerkt aan de bouw van de dijk. Ik kijk naar links en zie in de verte een stukje van het kazemattenmuseum. Ook hier is gevochten tijdens de 2e wereldoorlog. De Duitsers hebben geprobeerd om de Nederlandse stellingen in te nemen bij Kornwerderzand. Het is de Duitsers niet gelukt om Kornwerderzand in te nemen. Dit kwam mede door de kannonneerboot Johan Maurits van Nassau. Die nam de Duitse batterij bij Kornwerderzand vanaf de Waddenzee onder vuur. Om meer te weten te komen wat hier allemaal gebeurd is zou ik de kazemattenmuseum op de terugweg bezoeken.


Als je op de kaart kijkt of op Google Maps, zie je dat de Afsluitdijk een knik heeft ter hoogte van Kornwederzand. Dit heeft te maken met de uitstroom van het Ijsselmeer. Het leek de ingenieurs het beste om de Lorentzsluizen recht op de geul te plaatsen om de uitstroom makkelijker te laten verlopen. 
Op de kaart ziet het inderdaad uit als een knik. Alleen duurde het mij vanuit de Lorentzluizen nog eens een dik kwartier om door die knik heen te lopen, haha.

Lorenztsluizen
Knik in de Afsluitdijk
Halverwege de Afsluitdijk op ongeveer 15 km en ruim anderhalf uur lopen kwam ik aan in Breezanddijk. Het tweede voormalige werkeiland tijdens de bouw van de Afsluitdijk. Nu staat er een tankstation en is het met haar vier(!) inwoners en één adres: Afsluitdijk 1, één van de kleinste plaatsen in Nederland. Hier kon ik dus op de heen en terugweg mooi 'bijtanken'. Na tien km verder lopen en op ongeveer vijf km voor Den Oever kom je een tweetal monumenten tegen. Het monument van de Afsluitdijk zelf en een standbeeld van Cornelis Lely. (goh, waar zou Lelystad zijn naam vandaan hebben?) Cornelis Lely was de goeroe die het eerste ontwerp maakte voor de Afsluitdijk in 1891, die pas in 1927 werd uitgevoerd.

Cornelis Lely




Monument op de Afsluitdijk
















Vlak voor Den Oever kwam ik aan bij de tweede sluiscomplexen, genaamd Stevinsluizen (tevens oud speelterrein van Raymond). En na het passeren van deze sluizen werd het fietspad omgeleid naar de ander rijbaan. Al een tijdje (lees jaren) is de Afsluitdijk toe aan groot onderhoud. De regering heeft aangegeven in 2007 om binnen vijftien jaar te starten met de onderhoudswerkzaamheden. Beide sluizen zijn volgens mij al onderhouden en zo te zien zijn de draaibruggen nu aan de beurt. De dijk zelf is ook toe aan een grote opknapbeurt. Dus voorlopig kunnen de regelmatige Afsluitdijkgebruikers nog wel het een en ander verwachten aan vertragingen op de Afsluitdijk. Voorzichtig wordt er gekeken naar een mogelijkheid om een spoorlijn aan te leggen. Tijdens de bouw van de Afsluitdijk was hier ook al naar gekeken. Maar om een of ander redenen is dit niet gelukt.

Aan het einde/begin van de dijk zou ik opgevangen worden door Raymond. Hij zou het tweede deel terug gedeeltelijk met mij meelopen. Maar niet voordat ik getrakteerd werd op een bak koffie bij hem thuis in Den Oever. Ik maakte ook kennis met zijn iPad. Wat een gaaf ding is dat. Ik dacht als Macbook en iPhone bezitter dat zo'n iPad overbodig zou zijn. Nu ik hem in mijn handen heb gehad en ff snel geprobeerd heb vind ik het wel een ontzettend gaaf ding. Maar ook aan mooie dingen komt een eind en er moest maar weer gelopen worden.

Net voorbij de Stevinsluizen op weg naar Friesland
Het zag er ff zonnig uit toen we vertrokken uit Den Oever, maar helaas was het maar voor korte duur. Ook op de 'terugweg' hielden we het niet lang droog. Dus al snel liepen we als natte honden over de Afsluitdijk. We hebben gekletst over allerlei hardloopzaken (hoe kan het ook anders) en de uren vlogen toch wel voorbij. Het was nu al wat drukker op de weg en we kwamen ook al wat meer fietsers tegen. Af en toe kregen we een 'duimpje' van automobilisten en fietsers, maar ook genoeg verbaasde blikken.

Raymond wist nog niet hoe ver hij zou meelopen. Voor de zekerheid had hij geld meegenomen voor de bus terug bij Kornwerderzand. De tweede keer toen ik Kornwerderzand passeerde keek ik naar rechts en zag het museum staan. Die doe ik wel een ander keertje als het mooi weer is, dacht ik. Intussen liep Raymond nog steeds mee. Het lopen ging na lang blessureleed zo fantastisch dat Raymond besloten had om door te lopen tot het eind (of begin) van het Friese landschap. Dus ook Raymond heeft ff de Afsluitdijk gedaan! Na afloop heb ik Raymond naar huis gebracht.

Weer over de Afsluitdijk. Dertig km lang. Vijftien minuutjes met de auto of heen en terug hardlopend in 6:45 uur. Met een snelheid van iets onder de 10 km/u hardlopend of 326 km/u in een Formule-1 auto wat Robert Doornbos presteerde in augustus 2006 (uiteraard na goedkeuring en op een afgezet deel van de Afsluitdijk). Een dijk wat eigenlijk geen dijk is, maar technisch gezien een dam... Een trekpleister voor vele toeristen vanwege haar monumenten en een museum. Vier inwoners en een tankstation. North Sea Trail. Het kan allemaal op 'onze Afsluitdijk'. Een dijk van een prestatie, die gekke Hollanders...

16 opmerkingen:

  1. Ik ben er een paar keer over heen gefietst maar lopen pff? Moet er eigenlijk niet aan denken. Toch weer heel wat kilometers gemaakt. Het gaat wel goedkomen met jou in 2012.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En de iPad al besteld? :)

    Ondanks het weer samen lekker gelopen! Toch een aparte ervaring die dijk eens helemaal overlopen.

    En nog bedankt voor de lift naar huis, nog een keer 32 kilometer had niet goed voor mij geweest :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad gek !! :) but looks like a nice adventure...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel bijzonder inderdaad, je hebt er ook nog een mooi stukkie informatie bij geschreven. Helemaal toppie dat je dat als retourtje gelopen hebt, maar ja met jouw plannen (incl de S).......
    Zou misschien ook wel een idee zijn om hier eens een loop (marathon of zo) te organiseren

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Durf het bijna niet te bekennen maar ik ben er nog nooit geweest *shame*. Ik ben geloof ik 3x friesland geweest. Gelukkig is zoon beter opgevoed, stiefmoeder komt tenslotte uit friesland hij is er met zijn 10 beter bekend dan ik met 40! Maar na jou verhaal moet ik misschien toch ook eens gaan kijken. Overigens hoorde ik van de week dat het ze overwegen de afsluitdijk te verhogen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gekke Hollanders. Hardlopen over die dijk. Overigens een "dijk" van een prestatie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Middels een leuk verslag heb je ons ook nog een stukje geschiedenis voorgeschoteld.
    Respect voor je duurloopje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn allereerste 30km liep ik over de Afsluitdijk ; bij de eenmalige Marathon over die dijk. Het was idd errug mooi lopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. kan je wel zeggen.. gekke hollanders... maar wel knap van die hollanders.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie loop en een leuk verslag.Bedankt voor de geschiedenisles.Succes met de Milleniumloop alvast,102KM?.................gekke hollander/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hee nieuwe look! mooi! ff 64km gelopen als training. Onwijs goed Ritchie, respect!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat gaat goed en leuk zo met de bekende bloggers te gaan lopen.
    Laat de 100km van Winschoten maar komen!.
    Groet rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Petje af, Ritchie!

    Wanneer ik na een duurloop ergens ga zitten voor een bakkie koffie, kan ik daarna nog amper weer overeind komen. En als ik dan ga lopen heb ik het gevoel dat mijn benen gaan breken! Maar jij flapt er zo nog een afsluitdijk uit...!
    Diep respect!

    Groet Klaas
    http://klaasloopt.punt.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  14. voor 1 keer ok, maar dan niet meer...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. poehpoeh! Alsmaar rechtdoor en dan aan het eind weer omkeren... Ik vind het een geweldige prestatie, maar zou zelf eerder er een rondje Veluwe van gemaakt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen