Pagina's

donderdag 5 augustus 2010

Lezen en Lopen

LEEUWARDEN - Er wordt veel geschreven in de hardloopwereld. Je hoeft maar een boekwinkel of een tijdschriftenhandel in te lopen en je vindt er wel wat over. Van beginners tot gevorderden. Over voeding to kleding. Persoonlijke verhalen en trainingen. Op internet is ook van alles te vinden over hardlopen.
Wat dat betreft surf ik er wel op los op internet. Regelmatig zoek ik naar tips en tools op de langere afstanden. Wat moet je in hemelsnaam eten en drinken op een 100km wedstrijd? Hoe bereid je je voor? Wat neem je mee en hoe hebben anderen het gedaan? Je vindt het allemaal wel op internet. En wat je ermee doet moet je ook zelf weten.

























Vorig jaar december heb ik het boek 'De Geboren Renner' van Christopher McDougall gekregen op mijn verjaardag. Pas drie maanden terug ben ik er in begonnen. En vorige week had ik hem uit. Lezen doe ik dus op zijn tijds. Wanneer ik er zin in heb. En dan niet zo van die dikke boeken van vijfhonderd a zeshonderd bladzijden. Dan ben je me echt wel kwijt. 

Maar wat een inspirerend boek is dat, zeg! Het is zeker aan te raden voor de langeafstand loper. Tijdens het lezen heb ik al heel wat geleerd. Waarschijnlijke heeft elke langeafstandloper of fanatieke loper dit boek al gelezen. 'Altijd verder' van Dolf Jansen ligt ook al een tijdje thuis op tafel. Klaar om gelezen te worden. Waarschijnlijk ga ik er vanavond mee beginnen.

Wat ik ook een aanrader vind is 'Achter een paar mooie hardloopbillen' van Alvin Sibbald.
Een ontzettend leuk boek. De korte hoofdstukjes las ik weg met een glimlach. Het boek is zijn verhaal over hardlopen, liefde, verdriet, inspiratie, ambities, keuzes en de wereld waarin wij leven. Het is een verhaal voor de hardloper op elk niveau. Of je nu net nieuwe 'hardlooppattas' hebt gekocht, of je traint voor een marathon. Voor ieder wat wils. En wat het zo leuk maakt. Het is zoooo herkenbaar wat je leest.

Mocht er nog iemand een tip hebben van een goed hardloopboek, laat dan ff een reactie achter.

12 opmerkingen:

  1. Als jij internet afstruint dan ken je alle titels al. Als trainer wilde ik alles weten over: "Hardlopen voor Vrouwen" van Barbara Kamp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie boeken. Heb ze op de plak liggen. Nu nog even tijd maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die twee zijn briljant (vooral geboren hardloper).

    Heel gevaarlijk, maar erg mooi: Extreem Hardlopen van McConnell and Horsley...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben bezig in De gebren renner,daarna ga ik beginnen in De mens als duurloper van Jan Knippenberg.Lezen over hardlopen is net als hardlopen zelf erg leuk en verslavend om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook niet zo'n lezer, boek van Dolf Jansen is ook best leuk, maar kostte mij ook een hele tijd. Dat boek "achter een paar mooie billen aanlopen", lijkt mij wel wat, staan dur ook mooie foto's bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk om te lezen en leuk geschreven is het duurloopmisverstand van Klaas Lok

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij mij is het eigenlijk het tegenover gestelde, ik lees heel graag, maar geen boeken over hardlopen (ten minste tot nu toe niet), maar misschien moet ik die ook eens proberen ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb maar 1 tip: snel beginnen in boek van Dolf. Hij is zooo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb in mijn vakantie "De geboren renner" voor de 2e keer gelezen en er weer uit geleerd. Fantastisch boek.
    Dat boek van Dolf is erg leuk. Vooral over hoe hij begint met rennen in zijn puberteit/puber-tijd.
    "Extreem Hardlopen" heeft heel mooie foto's, is absoluut inspirerend, maar inderdaad extreem.
    "De mens als duurloper" van Jan Knippenberg vond ik moeilijk te lezen. Misschien binnenkort weer eens proberen, nu ik wat meer loopervaring heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. "De geboren renner" vond ik ook een mooi en leerzaam boek! "De mens als duurloper" van Jan Knippenberg moet je dan eigenlijk ook nog gaan lezen. Minder goed als Born to Run en ook ietwat chaotisch, maar voor een ultraloper verplichte kost!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh ja... Ron Teunissen is bezig een boek te schrijven!

    Zie ook: http://dekoerier.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die mooie hardloopbillen spreken mij wel aan ;-)
    Altijd verder is echt een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen