Pagina's

zaterdag 15 mei 2010

Snel is niet snel

Sommige mensen bezitten het talent dat ze last hebben van shin splints. Ik bezit ook zo'n talent. Daarom zie je mij vaak op compressiekousen van Herzog lopen. De laatste tijd probeer ik er steeds minder op te lopen. Ik wil er ook niet afhankelijk van zijn. Het laatste half jaar gaat het goed. Maar sinds vorige week zaterdag na de Langste straat van Nederland-Loop had ik toch wel last van mijn rechterscheen. Die dag liep ik wel op de compressiekousen.

Gelukkig bezit ik ook zo'n talent dat ik mezelf een beetje ken. Loop ik op snelheid, dan krijg ik sneller last. Op snelheid lopen is dus niet mijn sterkste punt. Al hoewel ik daar soms wel ontzettend zin in heb. EN dan doe ik het ook gewoon, met alle gevolgen van dien...
Deze week had ik door mijn rechterscheen niet zoveel zin in lopen. Dus heb ik alleen gelopen op dinsdag tijdens de training. Al snel had ik mijn plekje gevonden ergens achterin de groep. Ook om een beetje rustig aan te doen, want de spierpijn was ook nog niet over van afgelopen zaterdag.
Maar vandaag had ik zoiets van, "hmmm, laat ik es een blokje om gaan". Dus snel omkleden en hoppakee de deur uit. Toen ik de straat uit rende, wist ik nog niet eens wat voor training ik ging doen. Dus heb ik de Garmin alleen op hartslag gezet en ben ik gaan lopen. Na 5 min voelde ik mijn scheen niet meer. Dat beviel mij wel. Dus op een slentertempo ben ik wat fietsknooppunten gaan volgen.

Ff 2:30 uur verder, want onderweg is er niet zoveel gebeurd, behalve dat ik genoot van het mooie Friese landschap en het mooie weer. En toen ik weer bijna thuis aankwam, was ik opeens ruim 26 km verder zonder klachten. Dus voorlopig laat ik het snelle werk voor wat het is. Wat ga ik doen tijdens de Marathon van Leeuwarden..... voluit of lekker rustig aan... Wat is wijsheid... Ik weet het niet. Morgen maar eerst de laatste duurloop van 35km lopen met de loopgroep.

6 opmerkingen:

  1. Dat ik nog op "normale" schoenen liep, had ik ook regelmatig last van m'n schenen vooral met schoenen met veel demping. Nadat ik afwisselend goed dempende schoenen (LunarGlides) met veel minder dempende (Ecco Bioms) afwisselde, had ik er geen last van.

    Nog een beetje in dubio of ik de 6e naar Leeuwarden kom, maar als het zo gaat als van de week moet het goed komen. Voor een rondje dan :)

    Veel plezier met je lange duurloop morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou niet weten wat het is. Shin splits. Nooit gehad. Hard of zacht, het maakt bij mij niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weet niet zoveel over shin splint maar is vaak een overbelastingblessure. Doe voorzichtig Ritchie. Blijf lekker lopen maar doe het verstandig. Veel plezier met je duurloop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig geen ervaring met shin splits en ik hoop het zo te houden! Maar als je 26 km kunt lopen in 2,5 uur zonder pijn, dan denk ik lekker lopen in je eigen tempo (dan maar iets minder hard ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmts, niet dat lekker rustig zwerven niet leuk is, maar liever toch zonder auwie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gewoon op gevoel lopen en je zal zen wat wijsheid is!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen