Pagina's

woensdag 3 november 2010

Je bent wat je eet

LEEUWARDEN - Van trainen wordt je slechter. Het lichaam is hard aan het werk en daar is energie voor nodig. Over sportvoeding valt veel te discusseren. De ene zegt wel bananen tijdens een marathon, terwijl een ander dat weer afraad. Een ding is zeker. Een sprinter gaat anders met zijn voeding om dan een marathonloper. Maar een goede voeding begint met goede kennis over (sport)voeding.





Als ik bedenk hoe ik twee jaar terug met (sport)voeding omging, kon ik mijzelf wel voor de kop slaan. Aan de andere kan is het ook een kwestie van vallen en opstaan. Een halve krat bier wegzuipen een avond voor een 50km+ trail en dan ook nog eens laat naar bed gaan is niet de juiste voorbereiding, maar je leert er wel van!
De do's en dont's voor een ultraloper zijn vraagstukken die mij regelmatig bezighouden. Wat eet ik voor een langer duurloop/wedstrijd, wat tijdens en wat erna? Ik ben er achter gekomen dat het ook veel uitproberen is om erachter te komen wat je zelf prettig vind. Elk lichaam is uniek. Elke training en wedstrijd is uniek De een vindt gelletjes niet te pruimen en de ander roert het nog net niet door zijn dagelijkse kopje thee.


SIS Sportdrank

De meeste sportvoedingsprodukten die ik gebruik zijn van Wcup. Naast de wedstrijden, train ik er ook veel mee. De laatste tijd ben ik aan het stoeien met SIS produkten. De Millenniumloop liep ik op Wcup. 14 november in Deventer ga ik op SIS lopen. Het grote verschil is dat SIS produkten in verhouding meer koolhydraten bevat per produkt/eenheid dan Wcup. Het wil niet zeggen dat SIS beter is, maar het is gewoon anders. Bovendien merk ik dat bijvoorbeeld de SIS GO Electrolyt sportdrank wat sterker smaakt als de sportdrank van Wcup. De een vindt het lekker en de ander weer niet. Smaken verschillen.

Wcup Sportdrank

Daarnaast gebruik ik de GO Gels van SIS. Deze hebben als voordeel dat je ze zonder water kan innemen. Doordat je het niet met water hoeft in te nemen heeft het al de juiste verhouding, waardoor het snel door het lichaam kan worden opgenomen. Daarnaast zorgt het ook voor een beter vochtopname in je lichaam.

GO Gel
Sportvoeding is een noodzaak bij (ultra)lopen, maar juist om kunnen gaan met is een ander verhaal. Dat is een kwestie van luisteren naar jezelf, naar anderen en door het te ervaren.

9 opmerkingen:

  1. Iets om over nat te denken voor als ik toch besluit ultra loper te worden.Duidelijk verhaal,en ja ondervinding is de beste leermeester :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat maakt het ook zo boeiend. Je kunt een ander er niet in adviseren. Ondervinden! Of is het ondergaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aansluitend op wat Tiny zei:
    Ondervinden én ondergaan, vrees ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroeger, in mijn topjaren, de jaren '80, was al dit "gedoe" met gelletjes en andere "moderne hulpmiddelen etc. nauwelijks bekend. Lange afstanden dronk ik zelfs helemaal niets, natuurlijk ging ik regelmatig dus helemaal kapot.
    Tegenwoordig zoveel mogelijkheden, ik heb daarin aardig mijn weg gevonden, maar mijn weg, dat is natuurlijk niet iedereen's weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben al jaren fan van SIS ! Maar inderdaad iedereen leert zelf wat het beste voor hem/haar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien tot zondag maar het kan zijn dat ik plotseling moet werken. Mooi vehaal over de sportvoedingproducten.

    Groet Mo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik ook de SIS gels.Ben zelf ook nog een beetje zoekende wat betreft de voeding. Bestel de SIS in Engeland. Scheelt ongeveer 25 euro op een doos van 30 stuks.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben ook nog steeds aan het leren. Maar dat gaat met meer vallen dan opstaan.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ben met de drank helemaal happy met H3O met de gelletjes heb ik nu powerbar en squeezy, weet nog niet welke het gaat worden, zal sis ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen