Pagina's

dinsdag 16 november 2010

Ongeluksgetal 13

DEVENTER -  De CMX Centennial is een voor Nederland unieke 50km/100km baanwedstrijd in Deventer, die haar 5e editie beleefde onder een niet aflatende reeks buien. De wedstrijd met 27 inschrijvers werd na vier edities onder Daventria-vlag voor het eerst georganiseerd door MarathonPlus,
Vanwege vier afmeldingen wegens blessures of ziekte en een tweetal no show's startten er zondagochtend om 08.00 uur zeven lopers voor de 50 km en veertien voor de honderd.

Na de Millenniumloop op 11 september had ik al gauw de MCX Centennial op 14 november op het oog. Ik wil de 120 van Texel gaan lopen!! Maar dan moet ik wel onder de 9:30 lopen op de 100km om te kwalificeren. Misschien wel een hele strakke doelstelling. Drie weken herstellen en dan nog een krappe zes weken tijd om te trainen. Kan dit überhaupt wel? Zes weken trainen en dan er zomaar ff een slordige 1:45 uur eraflopen? What the hell... We gaan er gewoon voor!!

En dan het volgende. Hoe moet je een leek gaan vertellen dat je zondag niet op visite kan komen? " Ik ga 100km hardlopen op een 400m baan." Zoiets? Of vertel je maar dat je andere plannen hebt. Ik koos voor dat laatste. Puur om een lang verhaal kort te houden. Hoe gek moet je zijn om 250 rondjes te lopen? Nou mijn antwoord is NIET. Als je maar een doel hebt. Je kijkt uit naar het doel en niet de weg ernaar toe.

Zo gezegd, zo gedaan. Na maar zes weken trainen stond ik aan de startlijn in Deventer op de baan. Samen met nog een paar 100km beesten hadden we als doel om onder de 9:30 te lopen om een ticket te krijgen voor de 120 van Texel. Het is me zelfs gelukt begin deze week een beginnende verkoudheid weg te moffelen met een (bijna) overdosis aan Strepsils en thee met honing. De buienradar nam zijn naam die dag erg serieus. Stel je eens voor hoe het is om minimaal 8 uur in de regen te lopen...
Of ik het ging halen die 9:30? Eerlijk gezegd wist ik de uitkomst niet. Er kan zoveel gebeuren onderweg. Je begint met lopen en dan hoop je maar dat alles goed komt. Dat bleek ook wel. Zes lopers moesten helaas de strijd staken door de kou of blessures.

Mijn einddtijd: 9:52:40. Geen ticket voor de 120 van Texel. Wel een verbetering van mijn PR, namelijk ruim 1,5 uur sneller als twee maanden terug. Kwalificatie binnen voor de Spartathlon. 4e overall en 2e in mijn categorie. En of ik het erg vond om 250 rondjes te lopen? Ik in ieder geval niet. Je moet dit soort dingen relativeren. Je hoeft nooit bang te zijn dat je struikelt over een uitstekende stoeptegel of klinker. Na elke 400 meter kom je langs je eigen verzorgingspost, dus makkelijker kan het eigenlijk niet. Je hoeft geen iPod op, want er staan speakers te brullen op de baan. Je loopt nooit alleen, want je ziet constant de andere lopers (grappig is wel dat je op een gegeven moment de verschillende voetstappen 'herkent' als snellere lopers je inhalen). En het startnummer 13 brengt geen ongeluk. Anders ging ik niet met een brede glimlach naar huis =D

13 bracht geluk
ps. Oh, en laat ff weten of je mijn data goed kan zien op Garmin Connect. Op mijn computer wordt de site erg traag. Is er toch nog iemand die 250 rondjes niet trekt.

17 opmerkingen:

  1. Ik vind het erg knap 250 rondjes lopen op een 400 meter baan.

    Enige jaren terug ben ik als toeschouwer aanwezig geweest bij de 100 km op de baan in Deventer.

    Indrukwekkende vertoning.

    Gefeliciteerd met je prestatie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer van je startbewijs Texel, maar hé, anderhalf uur van je PR: daar doe je het voor! Waanzinnige prestatie van je. De Repel buigt diep en neemt haar petje af.

    ps mijn Firefox liep ook hopeloos vast toen ik jouw GarminCenter opende...ligt aan het hoge aantal rondjes denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You are amazing!! 250 loops requires a lot of mental strength something to be proud of. Congratulations on your new PR .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Garmin connect deed het net als jij fabuleus!!Van harte met deze prestatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ONWIJS en wat een mooie tijd zeg!.
    Gefeliciteerd en zo'n tijd doet niet veel lopers je na.
    Rust goed uit en geniet.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Zelf mijd ik de baan steeds vaker, en jij gaat er ff 250 rondjes lopen. Jammer dat de limiet niet gehaald is. Ga je nog wel een poging wagen of loop je gewoon de 60 om vervolgens nog 60 km uit te lopen.
    Garmin data is met 3D bril prima te bekijken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Ritch... gefeliciteerd met deze prestatie! Super! Jammer van Texel, ander jaargang dan maar? En mentaal super sterk dus... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een leek uitleggen, probeer het maar eens aan een "hardloper".... 250x hetzelfde rondje: jij liever dan ik! Maar diep respect dat je het je lukte, echt super!
    Hebben ze op Texel geen wildcards? Ik vind dat je er zeker één verdient!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie prestatie. Het is niet niks "even" 250 rondjes te lopen. Een hele mooie verbetering van je PR. Jammer dat de kwalificatie voor de 120 van Texel niet is gehaald. Maar 2x 100 km lopen in zeer korte tijd is een echte topprestatie. Proficiat Ritchie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja natuurlijk jammer dat je die 9:30 niet hebt gehaald maar ja 1,5 uur van je pr aflopen en dan ook nog 8 uur in de regen.
    Ach je begint net het komt allemaal best geduld is een schone zaak.
    Maar even goed een geweldige prestatie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Respect voor je prestatie, pr-verbetering van 1 1/2 uur in 2 maanden (je doet dat toch niet nog een keer). Ikzelf kwam gelijktijdig met jou tot slechts 15 rondjes op de baan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. PRoficiat. SuPeR verbetering van je PR.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ook nog ff hier: Respect!! gefeliciteerd met de 2e plek en je super PR

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Loopbeest, loopgek. En jij vraagt aan mij hoe ik die tijd liep op terschelling? Ik vraag aan jou dit: Hoe doe jij dit??

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vind 100 km al ver... vind 250 rondjes nog verder ;-). diepe buiging . en ook nog eens 1,5 uur eraf... ik zeg: in 2011 gaat het nog sneller

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heee Ultra-Ritchie!!
    Van harte met deze geweldige nieuwe prestatie! Supertof man!
    Liep je ook nog 8 van de 10 uren in de regen?! Hadden ze geen overdekte baan in de buurt? :-)
    Makker, great respect to you!!

    BeantwoordenVerwijderen