Pagina's

zaterdag 30 oktober 2010

Nike Free

LEEUWARDEN - Vroegah... Heb ik een stuk of 5 Asics Nimbussen versleten. Dat was mijn vaste hardloopschoen. Toen ik ergens in augustus '09 in de Running Center Leeuwarden stond, maakte ik kennis met de Nike Lunarglide+. Later kwam de Nike Free serie bij mij in beeld.


Nike Lunarglide+
Voordat ik al de winkel uit rende met de Lunarglides om een testritje te maken rondom de gracht, was ik eigenlijk al verkocht. Veel lichter in vergelijking met een Nimbus en ook veel mooier. Uiteindelijk wil het ook wat.
Maanden erna volgden heerlijke km's.

Na de BMUT in 2010 was er weer behoefte aan vervanging.
Inmiddels waren ze al behoorlijk schuin afgetrapt. Ik koos voor de Nike Free 5.0, omdat ik te weten ben gekomen over het zogenaamde 'minimalistisch lopen'.



Hier een stukje van Run2Day:


Het verhaal achter de Nike Free schoen is eigenlijk heel eenvoudig. Door blootvoets te lopen train je je spieren in je voet. Nike Free helpt je met deze training door het uitbrengen van een speciale schoen in 3 gradaties.


De 7.0 versie is het begin van de “voetkrachttraining”. Het lopen op deze schoen versterkt je spieren in je voet wat je uiteindelijk betere resultaten oplevert in wedstrijden. De eerste twee – drie weken heb je de schoen aan in en om het huis om daarna kleine stukjes te lopen… nooit voor tempolopen gebruiken maar een herstelloopje is natuurlijk geen probleem.
Na verloop van tijd kun je over naar de 5.0 en de 3.0 versie. De laatste is een heel licht schoentje waarvan je eigenlijk niet meer eens merkt dat je ‘m aan hebt.
Voordelen van Nike Free:
  • Je voeten worden sterker
  • Je voeten worden flexibeler
Door het lezen van het boek 'De Geboren Renner' ben ik gaan geloven in zaken zoals Chi Running en barefoot running. De Nike Free 5.0 was voor mij al een wereld van verschil in vergelijking met de Lunarglides. Ik ben er anders door gaan lopen. Ik ben meer op mijn middenvoet gaan landen. Voorheen landde ik dus op mijn hak. De Free 3.0 is nog minimaler en lichter als de 5.0. Hierdoor land ik meer op mijn voorvoet en is mijn pasfrequentie nog meer omhoog gegaan. De demping in de 5.0 is minimaal en in de 3.0 nog minder. De demping komt nu vanuit je lichaam. De 3.0 is voor mij al behoorlijk 'barefoot running', maar de echte Vibram Fivefingers- of barefoot runners weten wel beter.

Free Run+
9 van de 10 loop ik op de Free serie. De 5.0, 3.0 en sinds kort ook op de Free Run+. De Free geeft mij een 'vrij' gevoel en ik heb sinds ik op de Free's loop geen last meer van mijn schenen. Ik ben er alleen maar op vooruit gegaan. De compressiekousen liggen daarom ook al een tijdje in de kast.

Sommige denken dat de Free het barefoot running gevoel geeft. Daarvoor zit er nog te veel zool onder. Het is in mijn ogen wel de schoen die daar het meest mee in de buurt komt. Ik vind het gewoon een heerlijk schoen. Een aanrader voor mensen die een minimale schoen zoeken met toch de nodige bescherming.

Hieronder nog een grappig filmpje over de Nike Free.

8 opmerkingen:

  1. Hmmm als je zo "natural" gaat rennen heb je gegarandeerd bekijks... can't wait!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant; ook maar zo'n "natural running" groepie oprichten en dan over strand en door duinen rennen met z'n allen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb altijd problemen met Nike door mijn brede voeten. Helaas.
    Echt een aanrader, het boek 'De Geboren Renner'!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben een echte liefhebber van de Glides en loop af en toe ook op de VFF's. Misschien wordt het eens tijd om de Free's te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Juist de 'stuiter' in mijn Asics wil ik voelen. Als m'n schoenen zo aanvoelen als de Free's is het weer tijd om nieuwe schoenen te kopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik loop al bijna een jaar op de Free 5.0 (heerlijk!) en wil de 3.0 wel eens proberen. Probleem is alleen: waar koop je die? De enige zaak in Nederland die de Free 5.0 verkoopt is bij mijn weten Run2Day en die heeft geen 3.0.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Gerard: Ik bestel ze hier: http://nikefreerunningshoes.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor de tip. Jammer, allemaal te klein. Wel goedkoop.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen