Pagina's

zaterdag 19 februari 2011

Onderweg

LEEUWARDEN - Op de zondagen ben ik vaak al voor zes uur en een enkele keer voor vijf uur 's ochtends de deur al uit voor een lange duurloop. Het is dan nog donker. Ik zie vanzelf de zon opkomen, als het tenminste niet bewolkt is. Af en toe zie ik een verdwaalde tiener naar huis toe fietsen die net uit de kroeg komt. Verder is het stil op straat. Hier kan ik van genieten.

"Jeetje, wat vroeg" en "ben je wel helemaal lekker?",  hoor ik regelmatig uit mijn omgeving. Gelukkig hoor ik ook weleens "goed bezig" of "respect, hoor". Vaak hou ik mijn trainingen voor mezelf, maar als je 's middags op een verjaardag zit of op visite bent en je kijkt een beetje moe uit je ogen, dan moet je haast wel vertellen dat je vanochtend al een duurloop achter de rug hebt van enkele uren.

Na een aantal uren lopen wordt het licht. Ik kijk regelmatig bij mensen in huis en zie langzaamaan de stad wakker worden op de zondagochtend. Vanzelf zie ik meer lopers op straat. Ik bekijk op afstand hoe hij/zij erbij loopt. Schoenen, broek, jasje, pet of muts. En al snel heb ik al een oordeel. Waar ben ik mee bezig? Iedereen moet toch zelf weten hoe hij of zij erbij loopt? Ik weet zeker dat mensen dit ook over mij denken.

Ik kom een loper tegemoet en begin sneller te lopen. Waarom doe ik dit nou weer? Ik ben toch aan trainen in D1? En toch ga ik sneller lopen. Alsof ik mij schaam dat ik langzaam loop. Maar ik zie ook hoe de ander probeert om zo technisch mogelijk te lopen. Ik denk dat de andere loper op dat moment hetzelfde denkt. Al groetend passeren we elkaar en we zien ik elkaars ogen dat we elkaar begrijpen. We zijn trots op onszelf, we zijn goed bezig.

Tijdens het lopen kom je regelmatig wielrenners tegen. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik beter bezig ben dan die wielrenners. Die van mij staat niet voor niets in de schuur. Ik had er eentje op Marktplaats gekocht om uit te proberen, maar ik vond er geen voldoening in. Ik ga liever uren lopen dan fietsen. Toch vraag ik mij af wat de wielrenner denkt als hij een loper tegenkomt onderweg.

Als ik de deur uit loop dan pak ik vaak mijn vaste rondjes. Wil ik langer lopen, dan plak ik die rondjes gewoon aan elkaar. Sinds ik vorig jaar 250 rondjes heb gelopen op een atletiekbaan, heb ik geen moeite met rondjes lopen. Het voelt voor mij vertrouwd om steeds dezelfde routes te lopen. Ik merk zelfs dat ik steeds meer dezelfde mensen tegenkom onderweg. Mensen (met hond) gaan ook mij herkennen. Ik zie ze denken. "Hé, daar heb je hem ook weer". Groetend passeren we elkaar. Ik zie zelfs mensen vanuit de woonkamer naar mij zwaaien. Loop ik zoveel dan? Of moet ik maar mijn routes gaan aanpassen?




14 opmerkingen:

  1. Goed geschreven bijna literatuur ;-)
    En zo herkenbaar, ok zal het even zeggen dan goed bezig respect.
    Voor sommige doelen moet je wel eens wat meer doen dan een rondje om de kerk, en dat kan zo lekker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lopers die elkaar tegenkomen groeten elkaar. Kom je een fietser tegen dan groet de loper de fietser. Zelden andersom. Wereld van verschil!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind van A naar B lopen voor de lange duurlopen het leukste, andere omgeving, andere lopers, wandelaars of fietsers (als die dan al op pad zijn). Rondjes lopen kan ik niet, dus zeker voor iemand die 250 rondjes op een baan aflegt heb ik veel respect, maar ook als je al om 5 uur op pad gaat. 8:00 uur vind ik voor de zondagen vroeg genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar hoor, ondanks dat ik "normaal" niet zo vroeg loop. Maar als het weer warm durft te worden, tja dan ga ik noodgedwongen ook vroeg op pad (5:00-5:30) dan zie je inderdaad Nederland wakker worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Jeetje, wat vroeg" en "ben je wel helemaal lekker?"
    "goed bezig" of "respect, hoor".
    Ik kopieer gewoon je eigen teksten als reactie, weet je wat ik ervan vind. Verder heel herkenbaar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi! En ik zeg altijd: Groeten is gratis, en je wordt er vrolijk van. Waarom doen veel mensen dat dan niet? Of snappen ze dat niet? Loopse!

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik vind het ook geen probleem om rondjes te lopen... Was het Pieter die je tegen kwam ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lopen in het donker - je bent lekker aan het trainen voor de Spartathlon :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. je zegt ik loop rustig in d1. maar wat is dan je d1.

    er zijn nl. maar weinig ultralopers die in d1 hun wedstrijden lopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zeg een andere route lopen en zo te lezen ga je leker vooruit en erg vroeg allemaal!.
    En wat die wielrenners denken?, geen idee...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, ik snap dat die hierboven anoniem wil blijven want van trainingsprincipes hebbie weinig camembert gegeten......nee dan liever een broodje hailstrike en lekker hobbelen in D1. Zie je in Sparta!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @anoniem: Waar staat dat ik mijn wedstrijden in D1 loop? Wat mijn D1 is, is niet relevant. Elke loper weet dat D1 relatief langzaam is...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb alleen maar vaste rondjes (behalve als ik in Copenhagen ben, lol) en ik heb zelfs vaste muziek. Ik weet bij welk couplet ik moet wezen bij welk kruispunt. Al jaren lang. Onderweg ken ik honden en ik ken bulten en knobbels in de weg.

    (Loop eens met Audioslave- Cochise: je gaat vanzelf als een tierelier!)

    Jij telt in duur, ik tel in kilometers. Jij doet in honderden, ik max 21,1.

    Deze log is schitterend. Looppassie! Ik herken veel...al doe ik alles een schaaltje minder. Ik neem mijn petje diep voor je af.

    En off topic: dank voor je aanmoediging (voorzichtig proberen) en dank voor je reactie na het lopen...deed me goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi geschreven,had het zelf niet beter kunnen omschrijven.We begrijpen elkaar!!

    BeantwoordenVerwijderen