Pagina's

zaterdag 26 juni 2010

Hardloop forens

Havelte - Na een zware zondag tijdens de Veluwezoomtrail stond er ook weer een lange duurloop op het programma. Een bijzondere duurloop nl. van Havelte naar Leeuwarden. Van mijn werk naar huis. Een duurloop ter voorbereiding voor de Ardennes Mega Trail die gepland was op vrijdag, maar een dag eerder gelopen is.


Na zondag volgde (gelukkig) een kort herstel. 'Langzaam' lopen heeft zo ook weer zijn voordelen! Ik zou eind van deze week van Havelte naar Leeuwarden lopen. Maar omdat ik vrijdag vrij was, verschoof deze duurloop dus naar een dag eerder. Maar hierdoor ook een dag minder herstel van de Veluwezoomtrail.

Het was mooi weer deze week. Ik weet niet meer hoe warm het was donderdag, maar wel zo warm dat je er wel rekening mee moet houden. Ik kon eerder vertrekken die middag om op tijd thuis te zijn, maar dan loop je wel op het warmste moment van de dag. Vlak voor het einde van mijn werkdag begon ik mijn spulletjes klaar te leggen. Ik deed mijn Garmin Forerunner 305 aan... Althans. Na 16 keer aangedrukt te hebben viel ie elke keer uit. Is het moment eindelijk gekomen om een FR 310 XT te kopen?! =D
Na de 18e keer aan gedaan te hebben bleek dat de batterij leeg was. Waarschijnlijk heb ik hem die ochtend 'aan' in mijn rugzak gedaan. Lekker handig dus. Dan maar lopen op mijn zo-standaard-als-het-maar-kan Casio.

Vantevoren heb ik een kaartje met routebeschrijving uitgeprint van Google. Op een of ander manier krijg ik geen routes meer in mijn FR 305. Voorheen lukte dit wel.
Gewapend met mijn rugzak incl Camelbak, twee bidons sportdrank en (dit keer wel) sportvoeding rende ik iets na half vijf de poort van de kazerne uit. Op naar Leeuwarden.
Het lopen zonder mijn Garmin gaf mij een vrij gevoel. Ongedwongen lang lopen en het enige wat meetbaar is, is tijd. Stoppen of teruglopen kan niet, want je moet naar huis. Een zeldzame situatie. Het enige wat je in je achterhoofd houdt is de lengte van de route, die volgens Googlemaps ± 63,4 km is.

Onderweg Ipod om mijn hoofd en genieten van de mooie omgeving van Drenthe. Ook niet weten hoe hard je loopt, want als je op je horloge kijkt zie je alleen hoe laat het is en welke dag het is op dat moment. Een routeomschrijving in je hand maak het wel afwisselend. Je bent niet meer alleen bezig met km's maken. Je moet ook nadenken en orienteren. Het blijft wel een kunst om én genieten van de omgeving én de routeomschrijving goed lezen. Anders maak je extra kilometers, wat ik dus deed.
Met de warmte kon ik goed overweg.

Onderweg ben ik gestopt bij een cafetaria in Heerenveen. Het duel Nederland-Kameroen was net begonnen. Ff mijn camelbak gevuld en een Redbull achterover geslagen. Mijn tweede stop was bij een tankstation langs de snelweg. De verkoopster keek mij een beetje raar aan. Ik kwam met een bezweet lichaam binnen, kocht twee flesjes Aquarius, een Twix en een Ballisto en keek nog vreemder toen ik zei, 'En een pakje Kent, graag'. Op de achtergrond hoorde ik op de radio dat Nederland-Kameroen geeindigd is met 2-1.

Op een gegeven moment liep ik op het fietspad en zag ik in de verte een rood licht op mij afkomen. Op ongeveer honderd meter afstand kon ik zien dat het geen fietser was, maar een hardloper. Inmiddels was het al een tijdje donker en dacht ik bij mijzelf, 'Wie gaat nog rond dit tijdstip hardlopen?'
Tien meter voor mij riep een bekende stem, 'De cavalerie is aangekomen!' Het was Pieter!
Ik gaf op Twitter af en toe een update tijdens het lopen en Pieter heeft daarom besloten om mij tegemoet te lopen.

Het was onzettend motiverend dat Pieter met mij de laatste tien km meeliep. Inmiddels had ik al een werkdag eropzitten, 7 uur lopen waarvan één uur al in het donker. Ik was nog wel in staat om te kletsen en te ouwehoeren. Grapjes over McDonalds en 'als ik thuis ben steek ik gelijk een sigaret op' hielden de sfeer in tussen half twaalf en half een 's nachts.

En iets voor één uur was ik dan eindelijk thuis. Een onrustige nachtrust volgde daarop, wat ik ook wel verwacht had. Vandaag ff gecheckt hoeveel ik uiteindelijk gelopen heb. Na een herberekening was de afgelegde afstand ruim 66 km.

Forenzen in korte woorden. Lekker gelopen, ervaring rijker, geen haast onderweg, blijven opletten met kaartlezen, Nedeland 2-1, een motiverende wending aan het eind, nauwelijk spierpijn en vooral moe. Dus komende dagen lekker vroeg op bed =D


Grotere kaart weergeven

11 opmerkingen:

  1. H ha ha Ritchie je doet het mooi hoor.Toch aardig van Pieter om je even op te pikken het laatste stuk.Succes in de Ardennen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik altijd maar "klagen" dat de 35 kilometer van/naar mijn werk net even te forenzen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die km's haal ik deze week niet! En ook niet met de vorige week erbij =P
    Wel knap dat je het kunt zo'n eind lopen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje, je bent wat van plan zeg en wat een afstand en loop tijd, knap zo na Zondag.
    Groet rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Damn.. da's wel een flink stuk.. en ik kijk al weer op tegen de 10EM van komende week.. xD

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed gedaan Ritchie..... ik wil ook weer lopen!!!
    Maar... 3 juli komt ook wel heeeeel dichtbij! Zet hem op...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Man, man wat een afstand heb je gelopen, respect hoor. Dat is de dubbelle afstand van wat ik soms hardloopforens, en dat vind ik al een pokke-end!
    (Weliswaar een daggie minder na de Veluwezoomtrail, maar wel een daggie extra rust voor die Ardennes megatrail)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou, petje af hoor. Diepe buiging. En daarna een peuk, je lijkt wel niet wijs. Maar wat een afstand zeg. En geweldig van die Pieter, wat een superhero!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Pfff, wat een afstand om even naar huis te lopen. Maar wel super dat je het gedaan hebt en een goeie voorbereiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is nog eens een blokje om. Wat een afstand na een werkdag. In ieder een hele mooie training Ritchie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 8 km op de fiets vind ik soms al moeilijk. handig he die benzinestations..

    BeantwoordenVerwijderen