Pagina's

zondag 6 juni 2010

Marathon van Leeuwarden

Na een druk weekend vol met verjaardagen moest er ook nog gelopen worden op 6 juni. De Marathon van Leeuwarden. Het beloofde een (te) warme dag te worden. Ik verwachtte een moeilijke en pittige dag. Maar ik had geen tijd in gedachte, dus hoefde ik me niet echt druk te maken om een snelle tijd te gaan lopen.

Dus stond ik na vijf minuten fietsen braaf voor 09:00 aan de deur bij het inschrijfpunt om mijn startnummer op te halen. Maar om 09:10 gingen pas de deuren open. Pfff wat een organisatie. Daarna door naar het Rengerspark voor een groepsfoto met de loopgroep. Ik vroeg mij nog af of ik wel genoeg gedronken had deze week. Hmmm, ik zal al dat bier maar niet meerekenen =D. Na wat inlopen in het park zijn we gezamenlijk vertrokken richting het startvak voor de hele marathon. Onderweg nog Pieter gebeld. Want hij zou zich nog inschrijven voor de halve (dacht ie). Nadat ik Pieter gevonden had, vroegen we ons af waar Rinus en Mo bleven. Ze hadden nog 20 minuten voordat het startschot klonk om 10:30. Al haastig kwam Rinus onze kant op lopen (met weer een plastic tas in zijn hand en een bezweet voorhoofd). Ik moest gelijk denken aan de Enschede Marathon. Toen had ie ook nog 10 minuten over. Ik liep ff met Rinus en Mo mee naar het inschrijfbureau. Op de terugweg naar het startvak liepen we Hero tegen het lijf. Hij was vandaag supporter. Snel kon ie nog een foto maken voor ons en daarna begaven we ons naar het startvak.

Ik, Rinus, Mo en Pieter

En daar stonden we dan. Klaar in het vak. Ik keek om mij heen en dacht, "is dit alles???" Met ongeveer 170 marathonlopers stond ik in het vak. Dus het was ook niet moeilijk om alle bekenden nog snel een hand te geven en succes te wensen.

Pang! En daar gingen we. In het begin bleef ik met Patricia, Albert en René bij de pacers van 4:00. Maar die liepen veel te hard. Dus lieten Albert en ik een gat vallen. Voor mij was het vooral rustig aan doen, want over 13 dagen is de Veluwezoomtrail van 50 km. Ruim 18 km liep ik met Albert op, maar daarna ging ik toch iets versnellen. Vooral omdat ik gewoon lekker liep. De eerste halve marathon liep ik in 1:58:20. Zo'n beetje volgens plan. Maar toen schoten de snelle halve marathonlopers mij om de oren. Einde ritme.

Gevolg hiervan was dat ik ook iets sneller ging lopen. Ach laat ik dan ook maar een negatieve split gaan lopen. In Enschede was dit helaas mislukt. Tijdens de tweede ronde haalde ik daardoor Julius en kort daarop Hessel in. Een aantal kilometer verderop kwam ik ook Jochum tegen. Onderweg kwam ik Pieter ook tegen. "Huh? Moet je niet een halve lopen?" Na-inschrijving op die dag was niet mogelijk en vorig jaar wel. Pfff. Weer een minpuntje. Dus fietste Pieter een tijdje met mij mee. Na wat gepraat kwam ik erachter dat ik mijn Garmin per ongeluk op stop heb gezet. Lekker handig dus. Nou dan maar lopen op hartslag en het schermpje weggedrukt waar de afgelegde afstand op stond. Nog steeds kwamen de snelle halve marathonlopers voorbij en ik merkte dat ik daardoor het tempo goed kon vasthouden. Ongeveer 5 km voor de finish kwam ik een paar van deze weer tegen haha. Veel te hard van start gegaan met deze hitte.

Mijn eindtijd: 3:50:33. Dik tevreden! Negatieve split met ongeveer 8 minuten winst en onder deze omstandigheden. Ik had meer moeite verwacht met deze hitte, maar het verbaasde mij dat mijn lichaam goed met de warmte overweg kon. De waterposten deden hun naam eer aan. Ik heb weinig sportdrank geproefd onderweg. Bananen en ontbijtkoek heb ik maar twee keer gehad en bij het ophalen van het startnummer kreeg je alleen maar een tas en een #@*%# kartoenen shirt... Beetje jammer hoor...
De route was wel OK en het publiek was vooral de eerste ronde schaars. De tweede ronde was het zeker wel gezellig, maar wel een verschil met bijv een Enschede Marathon. Al met al een leuke dag. Helaas waren er toch een aantal die zijn uitgestapt vanwege de hitte of een blessure. Voor die mensen heb ik diep respect. Stoppen is moeilijk, maar altijd verstandig wanneer dat nodig is.

Nu een paar dagen rustig aan doen en komend weekend staan Pieter en ik alweer, compleet in trail-outfit, op een MTB route in Appelscha ter voorbereiding op de Veluwezoomtrail.

9 opmerkingen:

  1. Goed gelopen zeg en petje af voor deze mooie negatieve split op de marathon en het was erg warm.
    Helaas bleven we niet lang en een volgende keer doen we dat wel.
    Fijn jullie tegen te zijn gekomen en top om even de weg te wijzen naar de startnummers.
    Rust lekkert uit voor de 50km wedstrijd.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Netjes gelopen, en leuk je onderweg even gesproken te hebben. Tot de volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goed gelopen Ritchie, negatieve split bij deze hitte. TOP. Succes met de MTB in Appelscha (en natuurlijk de veluwezoom)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pfoe, jullie treffen het niet met de marathons. Alweer juist op die dag, warm. Zondag loop ik ultra in Rondje Voorne. Wordt 16 graden, das beter. Wel mooi gelopen met neg.split. Succes in Veluwezoom.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je bent qua kilometers en omstandigheden inmiddels wel wat gewend. Machtig goed dat je in die temperaturen zo goed loopt en een prachtige negatiefe split kan lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Enschede was een mooie training in de warmte. Hier heb je het knap nog een keer gedaan met een stevige negatieve splt. Gefeliciteerd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De vorige sprekers zeiden het al: hartstikke mooie tijd met een super mooie negatieve split. Maar wat mooi is om te lezen is dat je omschakeling van koud naar warm blijkbaar (heel) goed verdraagd! Succes op de Veluwezoom, het is er supermooi maar ook heel zwaar (weet ik inmiddels uit ervaring)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi gelopen heur negatieveling.....ha ha ha ha.Lekker doorgaan zo en succes op de Veluwe straks!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Netjes toch een mooie marathon-tijd neergezet in die warmte. Te weinig gedronken, waarschijnlijk toch wel voldoende (bier??) bij de feestjes voorafgaande. Is dat misschien een geheime formule?

    BeantwoordenVerwijderen