Pagina's

dinsdag 1 juni 2010

De laatste keer

Vorig jaar liep ik mijn debuut hier. Mijn eerste marathon! Ruim 16 weken leefde ik helemaal toe naar dit evenement. De twee jaren ervoor liep ik de halve marathonafstanden. Twee keer verschrikkelijk warm. Vorig jaar tijdens mijn debuut was het ook al zo warm. Aankomend weekend is de voorspelling op zondag rond de 23ÂșC.
Een prachtige zomerdag om lekker erop uit te gaan, terrasje pakken of iets anders leuks. Iets minder voor de mensen die een halve of een hele marathon gaan lopen.



In 2007 en 2009 kon er oa gekozen worden voor de hele marathonafstand. In 2008 werd de hele marathonafstand geschrapt ivm de Slachtemarathon die een week later werd gelopen. Tijdens alle edities was het aantal deelnemers op de hele afstand bijzonder laag. De marathon van Leeuwarden zou juist ontzettend populair moeten zijn, omdat het wordt gelopen in de hoofdstad van Friesland. Veel grote marathons zijn er niet te lopen in het noorden. Dit jaar zou uniek zijn. De hele marathonronde zou een grote ronde zijn en niet als in de jaren ervoor twee keer de halve marathonronde. Helaas werden de marathonliefhebbers blij gemaakt met een dooie mus. Rond 11 mei kwam het officiele bericht binnen dat de marathon toch wel weer uit twee rondes bestond.

Om organisatorische
redenen is het niet mogelijk om het parcours van de langste afstand, zoals
begin dit jaar is gecommuniceerd, uit te zetten. Het parcours van de Marathon
van Leeuwarden was in eerste instantie uit een 8 bestaande uit een noordelijke
en een zuidelijke ronde. Op basis van de kosten vs het aantal deelnemers voor
de hele marathon heeft het bestuur Gezonde Stad Leeuwarden moeten besluiten om
dit jaar tweemaal de fraaie noordelijke ronde af te laten leggen en de
zuidelijke ronde te laten vervallen.
 
Volgens de site zijn er tot nu toe 160(!) voorinschrijvingen op de hele afstand. De 3 eerdere edities schommelden ook rond dit getal. Na inschrijving is nog mogelijk, maar dat zal volgens mij niet het aantal verdubbelen. De geruchten gaan rond dat dit misschien de laatste keer zal zijn dat er gekozen kan worden voor de hele afstand. En ik heb ook gehoord dat misschien de marathonafstand dit jaar niet doorgaat vanwege de hitte. Een ontzettende teleurstelling voor diegene die hard getraind hebben voor deze afstand. Maar laten we vooral niet op de zaken vooruitlopen. We wachten het af en hopen op een niet al te warme dag zondag.

Ik had na de BMUT mijn zinnen gezet op de Marathon van Leeuwarden om daar opnieuw een PR te gaan lopen. Onder de 3:29 uur in ieder geval. Tijdens de Midwintermarathon in februari heb ik mijn tijd verbeterd met 13 minuten op een niet al te makkelijk parcours. Dus ik had hoge verwachtingen voor de Marathon van Leeuwarden.
Inmiddels heb ik mijn doelen dit jaar bijgesteld. Alles staat voor mij in het teken van de Millenniumloop op 11 september. Hier ga ik mijn debuut maken op de 100 (+2) km. Aankomende zondag wordt het voor mij dus rustig aan doen. 'Een dure trainingsloop'. Voor mij geen druk op de ketel. Zelfs nadat Pieter  heeft aangeboden om mij te hazen naar een PR. Dit keer ga ik niet voor een PR, maar lekker 4 uur lopen ofzo. Net als in Enskedeeee. Want de weken erna staan er hoopjes km's op het menu.

9 opmerkingen:

  1. Super uitdaging hoor! Zet hem op!
    Zie je zondag, overdag of 's avonds op het feest

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou jammer zijn als ze de hele marathon zouden schrappen. Had ik niet geblesseerd geweest, had ik die waarschijnlijk dit jaar ook gaan lopen. Hopelijk zondag nog op tijd fit voor de halve.

    Misschien(/hopelijk) tot zondag, en in ieder geval succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. warmte is niet best voor een marathonloper... succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vreemd dat er zo weinig animo is voor deze marathon! Erg jammer ook.
    Veel succes en plezier gewenst, ik hoop voor je dat het niet al te warm is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Succes en veel plezier alvast zondag in Leeuwarden; hopelijk niet al te warm voor de marathon, zeker voor de "iets minder getrainden", als jij hem volgens plan rustig loopt zal het wel meevallen.
    En wat een uitdaging zeg, 102km solo!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kom in ieder geval en afgelasten door de warmte hopelijk niet, want ik ga niet voor niks bijna 2 uur rijden.
    En ik denk zelfs dat he boven de 26 graden uit gaat komen en een PR rennen op een marathon boven de 20 graden is al niet raadzaam, dus verstandig besluit.
    Zie je Zondag bij de marathon.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Verstandig, lekker lopen, zoals in E'de.
    Gelukkig ben je inmiddels aan de warmte gewend.
    Veel plezier! Groet, Martin.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Joh als t lekker gaat gewoon gaan. Voel de vorm vd dag! Gaaaaaan!! Veel succes Ritchie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ben benieuwd hoe het zal gaan.Warm is het in ieder geval wel,zit al te puffen al ik niks doe.Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen